| Autor |
"Jak się zmienia biegi z motocyklu sportowym?" |
|
|
jacuuu2008
|
|
Wysłana - 26 sierpień 2008 07:34 | zgłoś naruszenie regulaminu
Nie prowadziłem jeszcze motocykla ale jako pasazer jedzilem juz. i interesuje mnie jak sie zmienia biegi? Wiem tylko ze jedynka jest na dół wyżej jest luz a cala reszta wezej zaczynajac od dwójki. Czy w kazdych motocyklach tak jest? Mam tu na mysli Kawasaki Ninja, suzuki gs500 i podobne.
I jeszcze jedno, jak to robią że zmiany biegów są tak szybkie? Jak mozliwe jest tak szybkie uzycie sprzegla i zmiana biegu? Czy mają sekwencyjne skrzynie biegow? Czy moze wciskają biegi na siłe bez sprzegła ale to chyba niemozliwe bo mozna skrzynie rozwalić, jak to jest?
Prosze o wytłumaczenie jak to jest bo jestem zielony
| |
|
 |
|
|
|
VidaL
|
|
ZASŁUŻONY
|
|
W większości popularnych motocykli biegi mają taki sam układ. Jedynka z dół, reszta w górę (np. motorower Jawa 50 miał odwrotnie)
Poza tym biegi w górę (tzn 1 -> 2 -> 3 itd) lepiej zmieniać bez sprzęgła. Zmiana jest płynniejsza, delikatniejsza i o dziwo wcale nie wpływa to negatywnie na skrzynię. A szybka ich zmiana to kwestia wprawy.
Polecam poczytać porady Tomasza Kulika
[http://www.kulikowisko.pl/porady.php]
I w praktyce wszystko to, o czym On pisze nie jest takie trudne. Kwestia przyswojenia i wyćwiczenia. A dla sprzętu lepiej. |
 |
|
|
|
Neo3
|
|
hmm a w motocyklach skrzynie nie sa czasem na prostych zebach, bez synchronizatorow ?
|
|
VidaL
|
|
ZASŁUŻONY
|
|
Dokładnie tak.
I dlatego w górę lepiej zmieniać bez sprzęgła lub możliwe krótko ze sprzęgłem, żeby nie powstawały różnice potencjałów na wałkach/zębach.
A w dół z obowiązkowym międzygazem  |
 |
|
|
|
Neo3
|
|
nie wiem jak w moto ale w samochodach na klowce z sekwencja bez sprzegla sie laduje zarowno w gore jak i w dol, zadnych problemow z tym nie ma
klowki bez sekwencji maja natomiast ten minus ze czasem zeby wbic biego trzeba sie z trafieniem w obroty pomeczyc
|
|
jacuuu2008
|
|